Bron: The Greyzone, youtube kanaal, 8 januari 2026 ~~~

Inclusief interview

Max Blumenthal van The Grayzone bespreekt met Jorge Arreaza, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van Venezuela, de militaire inval van het Amerikaanse leger in Caracas op 3 januari, waarbij president Nicolás Maduro en first lady Cilia Flores werden ontvoerd en maar liefst 100 mensen om het leven kwamen. (Video en in nederlands vertaald transcript: onderaan

Arreaza stelt dat de operatie in strijd was met het internationaal recht, de Amerikaanse grondwet en de immuniteit van staatshoofden, en noemt deze “barbaars”. Hij benadrukt dat Maduro en Flores zich op een veilige locatie bevonden en werden verdedigd door bewakers die “hun leven gaven”, maar dat de technologische superioriteit van de VS het verzet ondoeltreffend maakte.

Hij verwerpt beweringen dat Maduro intern werd verraden, doet deze af als psychologische oorlogsvoering bedoeld om verdeeldheid te zaaien, en benadrukt dat het leger en de Chavista-leiding verenigd blijven.

Volgens Arreaza was er “geen regimewisseling”, aangezien vicepresident Delcy Rodríguez het presidentschap op zich nam en de regering normaal blijft functioneren, met scholen die weer open zijn, olieproductie die doorgaat en de openbare orde intact is. Hij wijst op de stabiliteit als een bewijs van de kracht van het chavisme en de vastberadenheid van zijn populaire achterban. Zonder deze beweging zou Venezuela volgens hem te maken krijgen met een burgeroorlog of een ineenstorting vergelijkbaar met die in Libië.

Arreaza beschrijft waarnemend president Rodríguez als een zeer loyale en moedige Chavista-leider. Hij zegt dat de hoogste prioriteit van de regering ligt bij het vrij krijgen en terugkeren van Maduro en Flores via juridische procedures in Amerikaanse rechtbanken, bestempelt de aanklachten tegen hen als vals en stelt dat Maduro’s immuniteit zijn vrijlating zou moeten garanderen.

Hoewel hij Trumps dreigementen en eisen – zoals het verbreken van de banden met China, Rusland, Cuba en Iran – veroordeelt, blijft Arreaza volhouden dat Venezuela openstaat voor onderhandelingen met de Verenigde Staten, maar alleen op basis van soevereiniteit, internationaal recht en wederzijds respect. Hij beschouwt het bredere conflict als onderdeel van een historische strijd tussen de “Monroe-doctrine” van Amerikaanse dominantie en de Latijns-Amerikaanse onafhankelijkheid die geworteld is in de Bolivariaanse ideologie.

||| The Grayzone |||

Meer verslaggeving vindt u op https://thegrayzone.com.

Video van het interview

Klik hier om de video op Youtube te starten

Transcript (Nederlands vertaald)

0:00
Welkom bij The Grey Zone. Ik ben Max Blumenthal. Op bevel van president Donald Trump heeft het Amerikaanse leger
0:06
de Venezolaanse president Nicolás Maduro en zijn vrouw Celia Flores ontvoerd tijdens een gewelddadige inval op 3 januari, waarbij
0:12
minstens 80 mensen omkwamen, waaronder 32 Cubaanse militairen, zonder dat er sprake was van
0:18
slachtoffers aan Amerikaanse zijde. Hoe is deze operatie mogelijk? En
0:24
waar gaat Venezuela nu heen, nu Trump dreigementen blijft uiten terwijl hij
0:29
beweert eigenaar te zijn van het land, de economie en de enorme rijkdom aan grondstoffen?
0:35
Om het perspectief van de Venezolaanse regering en de Chavista-beweging daarachter te krijgen, sprak ik met Jorge Ariasa.
0:43
Ariasa is een ervaren diplomaat die onder
0:48
Maduro minister van Buitenlandse Zaken van Venezuela was en een vertrouweling is van de waarnemend president van zijn land, Delsei Rodriguez. Hij is ook de schoonzoon van
0:55
de oorspronkelijke architect van de Bolivariaanse revolutie in Venezuela, de voormalige Venezolaanse
1:00
president Ugo Chavez. Jorge Ariasa, welkom in de grijze zone.
1:06
JorgeA. Bedankt. Goed om je te zien.
MaxB. Eh, zoals iedereen die dit bekijkt weet, vond er op 3 januari een
1:15
grootschalige militaire aanval plaats op Caracas, waarbij 150
1:22
militaire vliegtuigen, Delta Forces en een helikopterdivisie betrokken waren.
1:27
Dit resulteerde in de ontvoering van uw staatshoofd, president Nicholas Maduro, en first lady Celia Flores. En ik denk dat
1:34
iedereen wil weten hoe dit mogelijk was en hoe de VS dit heeft kunnen
1:41
bereiken zonder ogenschijnlijk mensen of materiaal te verliezen. Wat is er volgens u
1:48
daar gebeurd?
JorgeA. Mhm. Bedankt, Max. Ja, het was nogal
1:54
een gebeurtenis. Het is voor het eerst in de republikeinse geschiedenis van Venezuela, onze
2:00
geschiedenis als republiek, dat we worden aangevallen door een buitenlandse macht met zo’n
2:08
overweldigend gebruik van oorlogstechnologie. Nee, dit werd
2:15
al wekenlang voorbereid. We weten allemaal dat al deze vliegdekschepen en schepen,
2:22
oorlogsschepen, enz. maandenlang in
2:27
de Caribische Zee, dicht bij de Venezolaanse
2:33
territoriale wateren, met als excuus, het valse excuus van
2:41
de strijd tegen de drugsdealers en het kartel van de zonen van
2:49
dit alles. Ik kan het woord niet uitspreken, omdat het niet gepast is om al deze
2:54
leugens, nee, die ze verzonnen hebben tegen ons land, tegen president
3:00
Maduro en zijn team. Dus we verwachtten vanaf het eerste
3:06
moment een of andere aanval. We bereidden onze mensen voor, op zelfs een
3:11
invasie, met onze milities en onze strijdkrachten.
3:16
Maar wat er op 3 januari jongstleden gebeurde, is dat ze de meest
3:24
geavanceerde oorlogstechnologie gebruikten. Ze waren in staat om onze radars,
3:34
onze luchtartillerie en luchtverdediging uit te schakelen.
3:40
We hebben begrepen dat er meer dan 100 vliegtuigen, van drones tot bommenwerpers,
3:45
zijn ingezet bij deze operatie en eh, feiten zijn feiten.
3:53
Er zijn misschien wel 100 mensen omgekomen.
3:59
Eh, het zijn onze helden, onze martelaren en
4:04
eh, we zijn erg verdrietig, niet alleen om de militairen, maar ook om de burgers.
4:11
De bommen zijn ook op plaatsen gevallen waar gewone mensen wonen en ze hebben
4:18
jonge mensen gedood die helemaal niets te maken hadden met politiek of met de
4:24
regering. Militairen natuurlijk, jonge militairen die gewoon
4:31
hun werk deden. Het was dus een goed geplande operatie
4:37
met zeer geavanceerde technologie. Wat er dan ook
4:43
er echt gebeurde, is dat ze onze president ontvoerden en kaapten, samen met zijn vrouw,
4:50
die ook lid is van de Nationale Assemblee van Venezuela, en ook een leider
4:56
van de Venezolaanse vrouwen. En eh
5:01
het geval is dat dat absoluut illegaal is in het kader van de
5:10
internationaal recht. Ik ben er zelfs zeker van dat het ook
5:18
illegaal is volgens de grondwet van de Verenigde Staten en
5:24
de wetten van de Verenigde Staten. Het is absoluut onaanvaardbaar. Nee, het is
5:31
barbaars. Nee. En eh, we vragen de regering van de
5:39
Verenigde Staten om president Maduro en zijn vrouw vrij te laten en ze terug te brengen
5:44
naar Venezuela, want wat jullie hebben gedaan is absoluut illegaal. Niet jullie, maar jullie regering. En eh, wat betreft
5:53
het handhaven van eh eh de internationale orde op basis van de
5:59
wetgeving op basis van de normen, geloof ik dat dit moet worden opgelost, want het is een
6:06
staatshoofd, hij heeft immuniteit, diplomatieke immuniteit, en dit is gewoon
6:12
onaanvaardbaar voor ieder mens die in vrede gelooft, die in
6:17
internationaal recht gelooft, die gelooft dat we elkaar kunnen begrijpen door middel van dialoog
6:23
processen. Dus dat is wat er is gebeurd en we waren echt
6:29
nog steeds in shock, maar er gebeurde nog iets anders. Eh, Max, de eh regering van
6:36
Venezuela is dezelfde regering. Delci Rodriguez is op dit moment de president
6:43.
Dat staat in de grondwet. En dus is het
6:51
plan dat president Maduro met eigen hand heeft geschreven hetzelfde eh plan dat
6:57
president Chavez ook als zijn nalatenschap achterliet toen hij stierf en er
7:05
geen regimewisseling plaatsvond. Er is nu iemand anders president, maar er was
7:13
geen regimewisseling. En Delci is een loyale en moedige vrouw die alles zal doen
7:19
wat ze moet doen om onze soevereiniteit te beschermen en om president Maduro
7:25
en Celia Flores terug te laten keren naar Venezuela.
MaxB. Nou, ik wil je daar meer over vragen,
7:30
Maar eerst nog een paar vragen over wat er gebeurde tijdens de traumatische
7:36
nacht van 3 januari. Eh, kunt u ons iets meer vertellen over
7:42
wat er gebeurde toen Nicolas Maduro, uw president, en Celio Flores werden
7:48
ontvoerd en waarom ze niet op een veiliger plek waren?
7:54
JorgeA. Ik geloof dat ze op een veilige plek waren en eh alle militairen
8:00
die voor hen zorgden, hebben hun leven gegeven om hen te beschermen.
8:07
Nee, de meesten van hen zijn gestorven terwijl ze de president en zijn vrouw verdedigden. Dus eh ik
8:15
geloof dat het gewoon een overweldigende superioriteit was op het gebied van technologie en
8:22
eh dit is wat er is gebeurd. Vergeet natuurlijk niet dat we altijd
8:27
klaar zijn geweest voor een ander soort oorlog, niet een conventionele oorlog, maar
8:34
iets als Vietnam, dat meer dan 20 jaar duurde, of Afghanistan.
8:40
Het is anders, zoals president Chavez zei. Eh, we hebben veel bergen, veel
8:47
jungles, veel eilanden, en we hebben dappere mannen en dappere vrouwen
8:53
die dit land zouden verdedigen in een man-tegen-man-gevecht. Maar natuurlijk kunnen we
9:00
niet de superioriteit van de VS ontkennen in termen van de investeringen die ze hebben gedaan
9:07.
Ik bedoel, ik geloof dat alles wat Venezuela in de afgelopen
9:14
100 jaar aan militaire investeringen heeft uitgegeven, niet genoeg is in vergelijking met wat de
9:24
Verenigde Staten in twee uur tijd hebben uitgegeven aan alle
9:29
raketten die voor hun vluchten werden afgevuurd door bommenwerpers van F-15, F-52, helikopters,
9:37
drones, telefoons, vliegtuigen, de lucht, de vliegdekschepen in de
9:44
Gerald Ford-vliegdekschip en dit alles kostte miljarden dollars voor die operatie, dus wat betreft
9:53
het leger zijn we klaar voor een niet-conventionele oorlogsvoering, niet voor deze
9:59
conventionele soort oorlogsvoering,
MaxB. 32 Cubaanse officieren werden gedood in de
10:06
Amerikaanse aanval op Venezuela. Wat kunt u ons vertellen over wat die
10:13
Cubanen aan het doen waren en in welke context ze zijn vermoord?
10:20
JorgeR. Eh, u weet dat sinds president Chávez, eh, de presidenten van Venezuela
10:27
Chávez en Maduro altijd hebben gerekend op de hulp en steun
10:33
van Cubaanse veiligheidsexperts. Vergeet niet dat Fidel Castro meer dan
10:40
600 moordaanslagen heeft overleefd. Ze weten dus echt hoe ze een staatshoofd moeten beschermen.
10:46
Er waren ongeveer 100 mensen in de groep die
10:54
de president beschermde en misschien 30% daarvan waren Cubanen en dat is het
11:00
geval. Zij gaven ook hun leven voor de revolutie en zij gaven hun leven om
11:07
president Maduro te beschermen. Waren zij in gevecht? Zijn zij in gevecht omgekomen?
11:13
Ja. Allemaal. Allemaal.
11:21
MaxB. Wat zegt u tegen degenen, met name in Washington, die zeggen dat het verbluffende
11:28
succes van deze Amerikaanse aanval aantoont dat het Irak-syndroom voorbij is? Eh
11:34
omdat er in Venezuela nog geen burgeroorlog en destabilisatie is uitgebroken.
11:42
JorgeA. De enige reden dat dat niet is gebeurd, is omdat het chavisme aan de macht is, omdat de revolutie aan de macht is, omdat we
11:50
we echt grote uh structuren hebben van uh van
11:57
communicatie met onze mensen, dat we uh communes hebben
12:02
uh gemeenschapsraden. Onze mensen zijn georganiseerd. Dus we hebben directe
12:08
communicatie met onze mensen. Ze weten wat er aan de hand is. Ze weten wat er die nacht is gebeurd. Ze weten van…
12:14
Delci en haar toewijding aan president Maduro en aan de grondwet en aan onze soevereiniteit. Dus Venezuela
12:22
is op dit moment in vrede. Eh, de winkels gaan open, de winkelcentra zijn de komende Zondag geopend.
12:29
We gaan weer naar school, naar de universiteiten.
12:35
We produceren olie, we produceren alles wat we nodig hebben, voedsel in Venezuela. Maar dat is alleen mogelijk
12:42
omdat er geen regimewisseling heeft plaatsgevonden, omdat Deli Rodriguez de vicepresident is
12:48
en nu de president die de leiding heeft over Venezuela, en dat is de enige reden. Zonder het chavisme zou dit
12:56
chaotisch zijn zonder Chavismo zouden we in een situatie verkeren die
13:03
decennialang niet onder controle zou zijn. Dus dat is iets waar ze rekening mee moeten houden en het is niet vanwege Irak eh
13:11
oorlog wat dan ook, het is omdat het het Venezolaanse volk is dat regeert in de
13:16
Venezolaanse regering die nu regeert. Zonder Chavismo zou er
13:22
een burgeroorlog komen, ja, een burgeroorlog of iets als in Libië. Zonder Chavismo
13:29
zou er geen vrede zijn in Venezuela.
13:35
MaxB. Is de chavistische beweging, die aan de macht is door de Bolivariaanse revolutie,
13:42
verenigd?
JorgeA. Monolithisch verenigd, absoluut, meer
13:49
dan ooit, ik zou zelfs zeggen nog meer. Ik geloof dat met deze aanval het
13:56
charisma zich uitbreidt naar nieuwe sectoren. Eh, de jongeren, de jongsten die net
14:04
begrijpen hoe de wereld in elkaar zit, zonder geopolitiek in de wereld en wie
14:09
wil domineren, wie wil misbruik maken, en zij begrijpen het belang van onafhankelijkheid. Ze zijn echt eh
14:18
hoe zeggen we dat, verontwaardigd over wat dit betekent, dat er bommen vallen in je land
14:25
op je grondgebied vallen en je volk doden, en ze steken hun hand uit. Ze
14:30
willen meedoen aan de Bolivariaanse revolutie. Ze willen onze vrienden zijn. Ze willen deel uitmaken van de
14:36
revolutie. Ik kan zeggen dat de populariteit van president Maduro en van
14:42
de Venezolaanse regering vandaag veel belangrijker en groter is dan
14:50
op 31 december. Dus dat is iets waar we eh samen naar toe werken. We
14:58
zijn nog meer verenigd dan ik had gedacht. Ik heb familie die nooit
15:06
de regering van de revolutie heeft gesteund en zij hebben me gebeld en
15:11
vragen me: Jorge, wat moet ik doen? Waar is mijn wapen? Wat moet ik doen
15:16
om mijn volk te verdedigen? Waar kan ik naar een demonstratie gaan om
15:24
president Maduro te steunen? Zelfs zij zeggen dat ze president Maduro missen en
15:30
hoewel ze hem niet mochten, missen ze hem nu toch.
MaxB. Nou, in een eerder interview
15:38
met Greyzone beschreef u hoe de Amerikaanse inlichtingendienst daadwerkelijk heeft geprobeerd
15:45
u te rekruteren en hoe u hen hebt afgewezen. U bent duidelijk loyaal gebleven.
Ik ontmoette een
15:50
ambtenaar in Carracas die me vertelde dat toen de VS hem probeerden te rekruteren, zijn
15:56
familie in de VS werd bedreigd. Het klonk erg intimiderend wat
16:02
er gebeurde. Hij bleef loyaal. Maar nu, gezien wat er gebeurde met deze
16:08
inval waarbij staatshoofd Nicholas Maduro zo snel werd ontvoerd, zijn er veel
16:15
theorieën op internet dat Maduro mogelijk is verraden en die beginnen nu ook door te sijpelen naar
16:22
de reguliere media, dat hij is verraden door het Venezolaanse leiderschap of dat Venezolaanse
16:28
militaire functionarissen van tevoren waren gerekruteerd door de Amerikaanse inlichtingendienst en
16:34
in wezen was gevraagd om een soort van terugtrekking te bevelen, en ik wil graag uw reactie horen
16:39
op deze theorieën die op dit moment zo veel aandacht krijgen. Het is natuurlijk slechts speculatie.
16:46
Eh, ik geef u het woord om de zaken recht te zetten. Het is eh eh een psychologische intrigecampagne.
16:56
Het is allemaal speculatie. Ik heb geen
17:02
geen enkel teken van verraad in welke sector van de staat dan ook of in welke sector van het
17:10
chavismo dan ook, niet bij het leger, niet bij de politici, eh, iedereen is verenigd. Eh, dit is wat ik
17:19
geloof dat wat de regering, de regering van de Verenigde Staten, heeft
17:24
gedaan heeft, is ook een poging om eh, het is een ander soort oorlogvoering, nee
17:31
psychologische oorlogvoering, en de enige manier waarop we op dit moment in
17:37
Venezuela in de problemen zouden kunnen komen, is als er een verdeeldheid zou zijn binnen het chavismo.
17:43
Ik zie geen kans dat dat gebeurt. Ik heb met alle militairen gesproken, de
17:48
generaals, majoors-generaals, en zij zijn er allemaal heel duidelijk over dat wij aan de juiste
17:54
kant van de geschiedenis staan en dat we ons vaderland en onze soevereiniteit zullen verdedigen
18:01
tegen wat er ook met ons gebeurt. Dus ik denk dat het goed is om de wereld te vertellen
18:09
of de wereld te laten weten dat eenheid in Venezuela niet alleen bestaat in het
18:14
chavismo, maar dat het Venezolaanse volk op dit moment verenigd is
18:20
en gelooft dat we zijn aangevallen door een buitenlandse macht, dat dit absoluut
18:27
illegaal was, dat de president van Venezuela Nicolas Maduramos is, dat hij moet terugkomen
18:32
en dat al deze complottheorieën en al deze samenzweringen
18:39
uh uh theorieën absoluut speculaties zijn, leugens en dat ze
18:45
op dit moment ongepast en misplaatst zijn.
18:50
MaxB. Je stond al aan het front van de Chavista-beweging nog voordat je
18:56
minister van Buitenlandse Zaken werd en je kent nu elke belangrijke uh elke belangrijke leider van Venezuela
19:04
van heel dichtbij, beter dan de Amerikaanse media hen kennen. De Amerikaanse
19:09
media richten zich nu op Deli Rodriguez en zij wordt in de New York
19:15
Times bijvoorbeeld afgeschilderd als een soort gematigde persoon die meer openstaat voor
19:20
onderhandelingen dan Nicolas Maduro. Donald Trump heeft gezegd dat ze zal doen
19:25
wat wij willen. Ik weet niet precies wat hij daarmee bedoelde,
19:30
maar ik wil graag uw mening horen. Hoe zou u de politieke
19:38
visie van Delci Rodriguez omschrijven? Waar past zij in het pantheon van Chavista
19:43
leiders?
JorgeA. Wie is Deli Rodriguez? Ik moet zeggen dat zij de belangrijkste
19:52
vrouwelijke leider van de Venezolaanse revolutie is. Ze is meer dan patriottisch.
19:59
Ze, weet je, het verhaal van haar vader, ik bedoel,
20:05
ja, hij werd vermoord door de CIA in een Venezolaanse
20:10
gevangenis. Hij was ook een linkse leider uit de arbeidersklasse in de jaren zeventig.
20:16
Dus ze is absoluut loyaal aan haar vader, aan haar geschiedenis, aan de Venezolaanse
20:23
revolutie, aan de Venezolaanse geschiedenis. En ik geloof dat ze een van de meest
20:30
moedige vrouwen is die ik ooit heb ontmoet. Toen ze minister van Buitenlandse Zaken was, was zij de minister,
20:36
maar ze had negen onderministers, negen vice-ministers die allemaal mannen waren,
20:43
allemaal heren, en één vrouw. En toen ik binnenkwam voor een vergadering en ik zag
20:49
één vrouw en negen vice-ministers, zei ik dat ze nog steeds niet konden bevatten wie Delci was, omdat
20:56
ze minstens tien mannen waard is. Ze is echt een heel dappere vrouw
21:02
en ik geloof dat ze absoluut loyaal zal zijn aan Chavista president,
21:09
president Maduro en het Venezolaanse volk. Maar we moeten de omstandigheden begrijpen. Onze
21:16
president en zijn vrouw zijn ontvoerd. Ze zijn niet gevangengezet. Ze zijn
21:22
illegaal ontvoerd. Ze kunnen worden vermoord. Nee, er kan van alles
21:30
gebeuren. President Trump met zijn eh eh, alsof het iets heel normaals was om te zeggen. Hij
21:37
zegt dat we een tweede aanval zouden kunnen uitvoeren en dat het een grote aanval zou zijn en dat we zullen doden
21:42
en dat we het land zullen vernietigen. Dat zijn wij en dat zijn onze omstandigheden. Er
21:48
was er een Spaanse schrijver en filosoof, Ortega Gaseet, en hij zei dat de mens zichzelf is
21:55
en zijn omstandigheden. Dus Deli is zichzelf en haar omstandigheden en wij
22:01
begrijpen haar omstandigheden. We weten dat de bevolking van Venezuela weet met welke omstandigheden zij te maken heeft en we weten
22:08
dat zij haar best zal doen om onze soevereiniteit te verdedigen en
22:13
president Maduro en Celia Flores terug te halen. Ik wil zo meteen ingaan op de dreigementen van Trump, maar interim-president Delci
22:22
Rodriguez, als ik haar zo mag noemen, heeft verschillende commissies opgericht om
22:27
Nicolás Maduro en zijn ontvoerde first lady Celia Celia Flores terug te brengen naar
22:34
Venezuela. Er zijn massale protesten geweest waarin om hun terugkeer werd gevraagd. Eh Rodriguez
22:40
heeft gezworen Maduro en Flores terug te brengen. Wat wat wat is het plan daar? Wat
22:47
is het plan om Nicholas Maduro en Celia Flores terug te brengen naar Venezuela?
22:52
Nou, dat is een van de belangrijkste doelstellingen van uh Deli, die op dit moment waarnemend president is.
22:59
Um, wij zijn er absoluut van overtuigd dat
23:05
al deze beschuldigingen tegen en de aanklacht tegen president Maduro en
23:12
zijn vrouw allemaal verzonnen zijn en uh Er is een juridisch team dat Delci en onze
23:19
regering hebben gekozen en we staan in contact met hen. Zij gaan
23:26
president Maduro verdedigen, ook al is het een illegale rechtszaak. Ze gaan hem verdedigen in het rechtssysteem van de
23:34
Verenigde Staten. Dus alles wordt besproken
23:39
en overeengekomen met ons en het is een belangrijke kwestie, want als er
23:45
enige vorm van rechtvaardigheid bestaat in het rechtssysteem van de Verenigde Staten, dan zou president
23:50
Maduro in de volgende zitting moeten worden vrijgelaten, omdat hij
23:56
immuniteit heeft. Hij is een staatshoofd. Omdat het kartel van de zonen niet bestaat
24:03
omdat dit allemaal onwaar is. Het zijn leugens. Maar laten we afwachten
24:09
wat er gebeurt. Maar het belangrijkste doel van de Chavista-regering op dit moment
24:15
is niet alleen om het land te besturen zoals we dat nu doen, maar ook om president Maduro en zijn vrouw terug te brengen naar Venezuela.
24:22
MaxB. Heeft u of iemand anders in de regering contact gehad met de president of de first lady?
24:28
En zo ja, kunt u ons dan iets vertellen over hun mentale toestand of
24:33
hun fysieke conditie, aangezien er berichten zijn dat Celia Flores gewond en gekneusd is geraakt tijdens de gewelddadige
24:42
inval die tot haar ontvoering heeft geleid?
JorgeA. Ik weet dat niet zeker, ik geloof dat er
24:48
er geen directe gesprekken met hen zijn geweest, maar via het juridische verdedigingsteam
24:55
via de advocaten en eh, u
25:00
zag president Maduro toen hij eh goedenacht zei, gelukkig nieuwjaar zelfs
25:07
Tijdens de hoorzitting was hij erg nadrukkelijk en liet hij zijn kracht en zijn
25:14
persoonlijke karakter zien. Hij is dus in zeer goede vorm, mentaal gezien.
25:20
Hij is ervan overtuigd dat hij te maken heeft met een onrechtvaardige situatie, een onrechtvaardig proces.
25:27
Hij is, zoals hij zei, een krijgsgevangene en hij gaat zijn zaak bepleiten en
25:35
ik ben er zeker van, Max, dat net als bij Alex Sab, president Maduro
25:42
terugkeert naar Venezuela en zijn vrouw, en we zullen hen zo snel mogelijk
25:48
terug zien in Venezuela.
MaxB. Trump heeft Stephen Miller aangekondigd als een van
25:57
de onderkoningen die hij van plan is in te zetten om de Venezolaanse economie te controleren
26:04
of om de bezetting op afstand te controleren of te beheren. Trump heeft ook
26:11
verschillende eisen gesteld die we publiekelijk hebben gezien, namelijk dat Venezuela de banden met Rusland,
26:18
China, Cuba en Iran verbreekt, hen het land uitzet en de VS toestaat om
26:24
de Venezolaanse olie-industrie te controleren. Wat is de reactie van de Venezolaanse regering
26:31
op deze duidelijk zeer belastende eisen?
JorgA. Ja, ik geloof dat president Trump
26:38
echt bang is voor de multipolaire oorlogswereld die is ontstaan en die
26:44
bestaat. Die is er nu eenmaal. Nee. En de Venezolaanse president Chávez,
26:49
commandante Chávez en president Maduro zijn de leiders geweest van deze nieuwe wereld
26:54
die is ontstaan en we zullen altijd
27:00
goede betrekkingen onderhouden met deze grootmachten, met China en met Rusland, maar we
27:06
hebben momenteel omstandigheden waardoor we onze olie moeten evalueren. Ik bedoel, we zijn
27:12
in beslag genomen, nee, de olietankers zijn illegaal in beslag genomen. Het is allemaal
27:18
barbaars. Het is iets waarvan ik geloof dat zelfs mijn zoon, die 7
27:25
jaar oud is, als ik hem vertel wat er gebeurt, toen hij dat zag, want er was een bom die dicht bij de plek viel waar we
27:32
afgelopen zaterdag waren, en toen ik hem uitlegde wat er gebeurt, zei hij
27:37
: hoe kan dat gebeuren? Hoe kan een president dat doen? Hoe kunnen ze een
27:42
president ontvoeren? Hoe kunnen ze bommen gooien en mensen doden terwijl we niets
27:47
tegen dat land hebben gedaan? Dus eh, in deze situatie moeten we elke stap die
27:54
we nemen en elke stap die de revolutie en de regering nemen evalueren om
28:01
goede betrekkingen met alle landen in de wereld te behouden, maar om een goede relatie met de Verenigde
28:08
Staten te hebben, waarbij de Venezolaanse soevereiniteit altijd wordt gerespecteerd.
28:13
MaxB. U was aanwezig bij vele onderhandelingen met de Verenigde Staten. Ongeveer een jaar geleden was Trumps gezant,
28:20
Rick Grenell, in Caracas, geloof ik, om rechtstreeks met Nicolas Maduro te onderhandelen over de boorvergunning van Chevron.
28:26
En nu lijkt het erop dat de onderhandelingen zijn mislukt
28:34
of dat de onderhandelingen zijn onderbroken door deze militaire inval.
28:40
We waren ook getuige van het feit dat de VS de onderhandelingen met Iran beëindigden door de aanval van Israël op dat land te steunen, een
28:47
volledig ongegronde aanval. Wat voor invloed heeft dit op uw visie en de
28:54
visie van de Venezolaanse regering op onderhandelingen met de VS? Kunnen er te goeder trouw onderhandelingen met hen worden gevoerd?
29:02
JorgeA. Ik denk dat we een kans hebben, de Verenigde Staten van Venezuela, en niet alleen Venezuela, maar heel Amerika, Latijns-Amerika, een
28:47
volledig ongegronde aanval. Wat voor invloed heeft dit op uw visie en de
28:54
visie van de Venezolaanse regering op onderhandelingen met de VS? Kunnen er te goeder trouw onderhandelingen met hen worden gevoerd?
29:02
JorgeA. Ik denk dat we een kans hebben, de Verenigde Staten van Venezuela, en niet alleen Venezuela, maar heel Amerika, Latijns-Amerika
29:10
, om een nieuw soort, een nieuw type onderhandelingsvoorwaarden met de Verenigde
29:18
Staten op te bouwen. Ik geloof dat we elkaar kunnen respecteren als we aan tafel gaan zitten
29:26
en bepaalde onderwerpen bespreken, en
29:31
niet met barbaarse methoden en oorlogsvoering tegen de
29:38
volkeren van deze landen van onze landen, maar door te gaan zitten en
29:44
pragmatisch maar met principes. Elk van onze landen heeft zijn eigen
29:49
principes om overeenkomsten te bereiken en de overeenkomsten te respecteren. Het is niet
29:54
gemakkelijk om de Verenigde Staten te vertrouwen. Niet alleen tijdens de regeringen van Trump
30:00
ik bedoel, historisch gezien is het moeilijk omdat ze zich nooit aan afspraken houden, maar toch, eh,
30:06
ondanks dat geloof ik dat deze mogelijkheid, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn,
30:13
ons de kans geeft om te proberen de betrekkingen met de Verenigde Staten te civiliseren en en
30:21
we hebben onze omstandigheden ook nodig om aan tafel te gaan zitten en te proberen de
30:30
Verenigde Staten te overtuigen. Zoals president Maduro al 1 miljoen keer heeft gezegd, willen we
30:35
een goede relatie met de Verenigde Staten en willen we meer
30:41
olie aan de Verenigde Staten verkopen, uiteraard tegen marktprijzen.
29:10
, om een nieuw soort, een nieuw type onderhandelingsvoorwaarden met de Verenigde
29:18
Staten op te bouwen. Ik geloof dat we elkaar kunnen respecteren als we aan tafel gaan zitten
29:26
en bepaalde onderwerpen bespreken, en
29:31
niet met barbaarse methoden en oorlogsvoering tegen de
29:38
volkeren van deze landen van onze landen, maar door te gaan zitten en
29:44
pragmatisch maar met principes. Elk van onze landen heeft zijn eigen
29:49
principes om overeenkomsten te bereiken en de overeenkomsten te respecteren. Het is niet
29:54
gemakkelijk om de Verenigde Staten te vertrouwen. Niet alleen tijdens de regeringen van Trump
30:00
ik bedoel, historisch gezien is het moeilijk omdat ze zich nooit aan afspraken houden, maar toch, eh,
30:06
ondanks dat geloof ik dat deze mogelijkheid, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn,
30:13
ons de kans geeft om te proberen de betrekkingen met de Verenigde Staten te civiliseren en en
30:21
we hebben onze omstandigheden ook nodig om aan tafel te gaan zitten en te proberen de
30:30
Verenigde Staten te overtuigen. Zoals president Maduro al 1 miljoen keer heeft gezegd, willen we
30:35
een goede relatie met de Verenigde Staten en willen we meer
30:41
olie aan de Verenigde Staten verkopen, uiteraard tegen marktprijzen.
30:48
We zouden graag zien dat de Verenigde Staten investeren in de mijnbouw, dat ze investeren in de Venezolaanse economie, maar wel met respect voor ons
30:55
wettelijk kader en met respect voor het internationaal recht. Ik geloof dus dat we nog een kans hebben en we hopen dat de
31:01
Verenigde Staten dit begrijpen, ondanks wat ze ook hebben gedaan. Ik denk dat we
31:08
een kans hebben, een mogelijkheid om om de tafel te gaan zitten en afspraken te maken die we allebei kunnen
31:14
respecteren.
MaxB. Presidenten Chávez en Maduro
31:20
hebben verschillende toespraken gehouden om het Venezolaanse
31:27
volk uit te leggen wat de betekenis was van de Bolivariaanse revolutie. Ik denk aan
31:32
de toespraak van Chávez in 2012, waarin hij opriep tot een vernieuwing van het
31:38
socialisme. Wat zou u zeggen dat de betekenis van de Bolivariaanse revolutie vandaag de dag is, na de
31:46
ontvoering van president Maduro? Waar vecht Venezuela voor?
31:52
JorgeA. Welnu, we hebben een historische confrontatie.
31:58
Onze regio is een regio waarover onenigheid bestaat. We hebben de Monroe-doctrine
32:04
van de Verenigde Staten en we hebben de Bolivariaanse doctrine van Zuid-Amerika.
32:10
Wij geloven dat de volkeren en landen van Latijns-Amerika en het
32:16
Caribisch gebied onafhankelijk moeten zijn. We moeten samenkomen in een integratieproces
32:22
en we kunnen een beschaafde dialoog aangaan met de andere machten in de
32:28
wereld, waaronder de Verenigde Staten. Maar de doctrine, de Monroe-doctrine en
32:34
en het nieuwe Trump-corollarium dat onlangs aan de veiligheidsdoctrine
32:42
van de Verenigde Staten is toegevoegd, stelt dat wij bij de Verenigde Staten horen en dat zij
32:47
onze economieën, onze strijdkrachten, ons culturele systeem willen annexeren
32:54
uh, maar dat gaat niet gebeuren. Het zal eeuwig duren. Dit geschil
33:00
kan eeuwigdurend zijn. Dus we zijn erg bolivariaans. We geloven dat we
33:06
onafhankelijk moeten zijn en eh we hopen dat de Verenigde Staten begrijpen dat
33:13
ze een nieuw soort relatie met Latijns-Amerika en het Caribisch gebied moeten aangaan en eh dat we kunnen
33:22
delen in de termen die de wereldeconomie en het systeem eh
33:30
van de wereldhandel en de wereldhandel vaststelt. We kunnen onze rijkdom, onze natuurlijke hulpbronnen delen, maar niet
33:38
regeringen dwingen, landen te annexeren, landen bombarderen en
33:46
regeringen controleren. Nee, dat is niet de manier. Dat gaat niet gebeuren. Dat is niet
33:51
de juiste manier om dingen te doen. We zitten nu al 200 jaar in deze confrontatie
33:57.
Het zal waarschijnlijk nog enkele decennia duren, maar op een gegeven moment zal dit
34:03
opgelost worden en ik ben er zeker van dat Bolivar zal zegevieren en Monroe zal deze strijd niet
34:09
gaan winnen.
MaxB. Donald Trump heeft gedreigd, zoals u
34:15
zei, opnieuw aan te vallen als de regering van Venezuela niet aan zijn eisen voldoet.
34:24
Wat kunnen het leger en de bevolking van Venezuela doen om die mogelijkheid af te schrikken? En wat
34:34
is volgens u het strategische plan?
JorgeA. Allereerst is het belangrijkste
34:42
effect van deze aanval dat Venezuela in vrede is. Alles is
34:48
rustig. En dat is een uitdaging voor ons om niet alleen de controle te behouden, maar ook de vrede
34:55
uh het economische um uh systeem dat produceert en activeert um lessen, universiteiten,
35:04
banen, alles verloopt normaal. Dat is wat we proberen te behouden.
35:10
De reactie van het Venezolaanse volk is geweest met een zeer
35:17
hoog niveau van bewustzijn van wat er op dit moment gebeurt. Ten tweede
35:23
we moeten de wereld en ons volk op de eerste plaats zetten en de wereld waar we
35:31
de leiding hebben, nee, we besturen het land. We hebben een regering die is
35:36
gekozen. De president is er op dit moment niet. Hij komt terug. Maar op dit
35:42
moment hebben we president Delci Rodriguez als waarnemend president. We
35:48
gaan door met onze plannen en onze ideologie en verdedigen de Venezolaanse
35:55
soevereiniteit. Dat is een tweede uitdaging. En de andere uitdaging is dat we
36:01
president Maduro moeten terugbrengen, want hij is de president. Ik zal mijn best doen om
36:07
aan al deze uitdagingen en doelstellingen te voldoen.
36:15
Jorge Arreaza, hartelijk dank voor uw komst naar The Grey Zone. Dank u wel. Dank u, Max. Ik hoop
36:21
dat we binnenkort weer een interview kunnen houden en dat eh dingen niet alleen beter zijn
36:28
in Venezuela, maar in de hele wereld en dat de eh hegemoniepretentie van de
36:36
Verenigde Staten ophoudt, pauzeert en begrijpt dat er een nieuwe wereld
36:42
is ontstaan en dat je de wereld en de volkeren moet respecteren wanneer ze
36:50
zo’n revolutionaire verandering in het internationale systeem doorvoeren.
36:55
Absoluut. We zien je hier snel weer terug. Nogmaals bedankt. Hartelijk dank.